Danmarks bedste børneliv

Danmarksmestre i børneliv - Det var den ambitiøse målsætning for Københavns børn og unge, som jeg havde med under armen, da jeg fyldt med gå-på-mod og engagement mødte op til min første dag som børne- og ungdomsborgmester den 3. januar 2022.

Siden da er dagene, ugerne og månederne gået, og jeg kan med sikkerhed konstatere at gå-på-modet, engagementet og i allerhøjeste grad også ambitionen stadig er den samme:

København skal være danmarksmestre i børneliv

Det er ambitiøst, men jeg ved, at vi kan lykkes med det. Som børne- og ungdomsborgmester i København ønsker jeg nemlig, at vi skal have ambitioner på vores børn og unges vegne. Vi skal turde stille krav og have forventninger til hinanden – hvad enten vi er forældre, personale eller ledelse.

Overalt i forvaltningen møder jeg hver eneste dag dygtige og engagerede medarbejdere, der gør sit bedste for at tilbyde vores børn og unge en endnu bedre hverdag, end den de havde i går. Det gør mig stolt.

På den måde tror jeg, at vi kan skabe rammerne for, at det enkelte barn kan udfolde sit fulde potentiale.

For mig som børne- og ungdomsborgmester er nøglen til dette, at der er forudsigelighed, åbenhed og nærhed mellem borgere og forvaltning.

Forudsigelighed giver tryghed

Forudsigelighed er vigtigt, da det giver ro i maven at aflevere sit barn til en voksen, som man kender og har tillid til. Det er trygt, når børn, forældre og medarbejdere ved, hvad de møder - både i relationer, faglighed og omgivelser. Med kendte omgivelser og kendte voksne omkring sig, tror jeg på, at de fleste børn vil trives bedre og have lettere ved at udvikle sig.

Dét er for mig forudsigelighed, og det skylder vi børn og voksne i det omfang, det er muligt.

For mange forældre kan det virke utrygt at overlade sit lille barn til de voksne i institutionen for første gang efter barslen. Specielt hvis forældrene meget sent får svar på, hvor og hvornår, deres barn skal starte i et dagtilbud.  Jeg tror, det giver ro i maven at føle sig velinformeret i god tid hos pladsanvisningen. Og når forældrene har ro i maven, er der også mere ro hos børnene.

Forældre skal ikke opleve uvished og frustration, fordi de går og venter i månedsvis på, at få vished for, hvor deres barn skal passes. Derfor glæder det mig som børneborgmester, at forældre nu kan få svar fra pladsanvisningen cirka fire måneder før institutionsstart.

Åbenhed i forvaltningens arbejde

Åbenhed er vigtigt for, at vi kan blive bedre, og selvom vi målrettet arbejder på at undgå at lave fejl, så vil de desværre altid ske. For mig som borgmester er det enormt vigtigt, at vi som forvaltning er åbne omkring vores fejl. Dels fordi københavnerne skal vide klar besked, og dels fordi åbenheden bedre sikrer, at vi kan lære af dem og undgå at gentage dem.

Det er også vigtigt for mig som borgmester, at vi, i det omfang som loven tillader, har den maksimale åbenhed om alle kommunale forhold – hvordan vi forvalter kommunes penge, og hvilke resultater vi opnår. Både når oplysningerne er fordelagtige at dele, men også når de ikke er. I den københavnske børne- og ungdomsforvaltning har vi intet at skjule.

Det er væsentligt for mig, at da jeg er valgt som borgernes repræsentant og på borgernes vegne, skal jeg forvalte økonomi og borgermesterembedet til gavn for borgerne.

Billede
Jakob Næsager står i en skolegård med en gruppe store børn. En pige spiller volleyball.

Nærhed i tilbuddene til de københavnske børnefamilier

Nærhed er vigtigt både ift. faglig nærhed og geografisk nærhed. Vi har mange dygtige fagpersoner i vores institutioner og på vores skoler. For mig er det vigtigt, at personalet er uddannet, så børnene hver dag oplever nære relationer med lærere og/eller pædagoger med høj faglighed. Afstanden mellem det enkelte barn og det uddannede personale skal være kort, så de voksne kan holde øje med barnet og følge dets udvikling.  

Det er samtidig vigtigt, at den lokale institution også føles nær. Det er geografisk nærhed. Den lokale institution har sine rødder i det nære og er lokalt forankret. Eksempelvis i et tæt samarbejde med det lokale foreningsliv. Geografisk nærhed er også, at personalet kender sin leder, og at lederen ikke har for store afdelinger på forskellige matrikler. Du skal vide, hvem den lokale leder er, hvad enten du er forælder eller medarbejder. Nærheden gør, at vi kender hinanden, og at vi kan have ambitioner og forventninger til hinanden.

En forvaltning med høje krav og ambitioner

Vi kan stadig blive bedre – vi er ikke danmarksmestre endnu – men helt ærligt, så går det slet ikke så dårligt her i København.

Vores mange institutioner og skoler tilbyder vidt forskellige profiler, så man som københavnsk børnefamilie kan vælge nøjagtigt det, som passer ens børn bedst. Fleksibilitet og valgfrihed er styrker, som vi i den københavnske børne- og ungdomsforvaltning skal tilbyde københavnerne endnu mere af.

Vi har mange gode specialtilbud til de børn som synes ekstra udfordret, og som med hjælp finder den rette hylde i børne- eller ungdomslivet.

Faglighed, trivsel og et godt måltid

Fagligheden på vores folkeskoler er opadgående og 9.klassernes afgangseksamenskarakter ligger over landsgennemsnittet. Det er et godt tegn, men det er også vigtigt, at vores børn trives. Både for at de kan lære, men også for at vi kan være med til at give dem den bedst mulige start på tilværelsen via vores institutioner og skoler.  

Som noget helt særligt i København tilbyder vi hver dag skoleeleverne et varmt frokostmåltid. Skolemaden er mellem 90-100 procent økologisk og er med til at inspirere eleverne til at smage det ukendte, turde grøntsagerne, blæksprutten, det sunde, det klimavenlige og det lokale. Med et solidt måltid mad i maven trives og lærer eleverne bedre. 

Der er meget at være stolt af i den københavnske børne- og ungdomsforvaltning, men der er også meget, vi kan gøre endnu bedre. Vi har høje krav og ambitioner – det skylder vi vores børn, så de kan få Danmarks bedste børneliv.