God eller dårlig ledelse er afgørende for om pædagoger bliver i jobbet

Hovedstadens dagtilbud vil i 2030 mangle 1000 pædagoger. I det jobmarked bliver god pædagogisk ledelse en faktor, der kan være med til at løse mangel på pædagoger. Det viser en spritny undersøgelse af job(u)tilfredshed blandt kommunens velfærdsansatte.

Debatindlæg bragt i Altinget den 24.juni 2022

”Hvilke tre årsager var de vigtigste til, at du fratrådte din stilling i Københavns Kommune?”

Det, og en stribe andre spørgsmål om jobtilfredshed, har 2.755 tidligere pædagoger, pædagog-medhjælpere, lærere, sygeplejersker, sosu-assistenter og andre velfærdsansatte i Københavns Kommune svaret på i en stor spørgeundersøgelse i februar. Tilsvarende spørgsmål om arbejdsmiljø, ledelse, kolleger, indflydelse på arbejdet, løn, arbejdstid mm. blev besvaret af 7.377 af nuværende ansatte.

Som borgmester for børn og unge zoomer jeg ind på svarene fra nuværende og tidligere pædagoger i Københavns Kommunes første Personalepolitiske Redegørelse.

Svarene giver os bl.a. indsigt i, hvorfor pædagoger i byens dagtilbud vælger at forlade deres job, og hvad vi skal gøre, for at få flere af dem til at blive. Og undersøgelsen viser med al tydelighed, at god ledelse er afgørende.

I undersøgelsen svarer 51 procent af de tidligere pædagoger, at hovedårsagen til deres opsigelse var det psykiske arbejdsmiljø, og næsten lige så mange (45 procent) peger på ledelsen. To nært forbundne forhold, da lederen spiller en afgørende rolle i at sikre et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.  Først på tredjepladsen (med 27 procent) kommer begrundelsen, at der ikke var tid nok til arbejdsopgaverne.

Har du tillid til din chef? Får du anerkendelse?

Blandt dem, der peger på ”ledelsen” som årsag til deres opsigelse, svarede flertallet, at de ikke havde tillid til deres nærmeste leder (eller ledelsen generelt) og ikke oplevede at blive anerkendt eller påskønnet af lederen.

En stor del af de fratrådte svarede også, at de ikke oplevede at have et godt samarbejde med deres leder. Og så er det jo klart, at man søger nye udfordringer.

Undersøgelsen viser, at god ledelse er afgørende for trivsel og arbejdsglæde, forebyggelse af sygefravær og ikke mindst for pædagogernes lyst til fortsat at være ansat i vores dagtilbud og klubber.

Vi har allerede en række initiativer i gang, som skal sikre netop den ledelsesmæssige nærhed, der er fundamentet for et godt arbejdsmiljø. Sidste år besluttede børne- og ungdomsudvalget at investere 42 millioner kroner i mere og bedre ledelse i kommunens 400 dagtilbud.

Pengene går bl.a. til uddannelse af ledere, til at aflaste dem fra nogle af de administrative opgaver og støtte dem i særligt svære ledelsesopgaver. Og vi ansætter flere pædagogiske ledere, så de kan være mere nærværende for de ansatte – og store dagtilbud får midler til en ekstra pædagogisk leder. 

Pædagoger bliver på grund af kollegerne

Blandt de nuværende pædagoger svarer 58 procent, at kollegerne er den vigtigste årsag til at de arbejder i netop den stilling, mens arbejdets indhold kommer ind som begrundelse nummer to (50 procent) og muligheden for indflydelse er nummer tre (41 procent).

Når der mangler pædagoger, er det afgørende, at de har lyst til at blive længe i faget. Og vi kan her se at nærværende og anerkendende ledelse, solide arbejdsfællesskaber og godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø er afgørende for om pædagogerne trives i jobbet.

I et jobmarked med masser af ledige stillinger bliver god ledelse et konkurrenceparameter, der kommer til at skille de eftertragtede dagtilbud fra de steder, hvor det er mindre populært at være ansat.

Vagtskema uden ubehagelige overraskelser

Lederne har nøglen til at sikre de gode arbejdsfællesskaber, der er så afgørende for pædagogernes trivsel og job-glæde. Lederen kan sikre den struktur for hverdagen, der giver ro i dagligdagen: Et vagtskema uden ubehagelige overraskelser, en fast stab af dygtige vikarer, tydelig fordeling af ansvar og arbejdsopgaver, klare rammer for pædagogernes mulighed for selv at planlægge arbejdsdagen og deres aktiviteter med børnene.

God ledelse i dagtilbud er også, at lederen kan spotte, hvem blandt det ikke-uddannede personale, der er de oplagte kandidater til at tage en meritpædagoguddannelse. I øjeblikket er 280 københavnske pædagogmedhjælpere i uddannelse til meritpædagog og bliver på den måde opkvalificeret i jobbet, men potentialet er meget større.

Og tilsvarende skal lederne have blik for de ansattes præferencer – for eksempel arbejdstid. Mange pædagoger er deltidsansatte, og hovedparten af dem svarer i undersøgelsen, at de slet ikke er interesseret i at gå op i fuld tid. Måske kan den dygtige leder interessere nogle pædagoger i at arbejde flere timer, hvis de til gengæld får fleksibilitet i forhold til arbejdstid – eksempelvis en arbejdsuge med fire lange dage og en tre dages weekend i enden, et skema uden lukkevagter – eller et fast rul henover ugen.

Andre dygtige ledere lykkes med at aflastet hele medarbejdergruppen ved at få alle ansatte op på fuld tid i et fast vagtskema. Løsningerne er mangeartede, men det starter med god ledelse.

Fakta:

  • Personalepolitisk Redegørelse 2022 kortlægger udfordringerne med mangel på arbejdskraft inden for velfærdsområderne i Københavns Kommune.
  • Redegørelsen, der er den første af sin slags i Københavns Kommune, indeholder 13 konkrete anbefalinger til, hvordan Københavns Kommune som arbejdsgiver kan imødegå udfordringerne. Anbefalingerne præsenteres tematisk inden for temaerne: Arbejdstid, Arbejdsmiljø og trivsel, Lønforhold, Pendlerforhold og boligsituation, Nye ansatte og Seniorer. + link til undersøgelsen på kk.dk
  • Spørgeundersøgelsen er gennemført i februar 2022 af VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, og spørgeskemaerne er sendt ud til nuværende og tidligere ansatte via e-boks.

Af Jakob Næsager, børne- og ungdomsborgmester i København (K)