Selvfølgelig skal folkeskolen levere klimahandling
Debatindlæg bragt i Politiken den 16. januar 2022
»Vi vil have en folkeskole, som tager klimaproblemerne alvorligt. En skole, hvor både undervisning og frikvarter har fokus på mere bæredygtighed. En folkeskole, der giver eleverne håb og handlemuligheder, så vi selv kan være med til at drive den grønne omstilling«.
Sådan sagde Ungeråd KBH i 2021 til Københavns lokalpolitikere, som kvitterede med beslutningen om, at vedtage en grøn handleplan for byens 72 folkeskoler, og den plan er klar nu.
Et konkret og reelt bidrag til forandring
Handleplanen for Grøn Folkeskole har fokus både på at give eleverne viden om klima, natur og miljø og bæredygtige handlemuligheder i hverdagen. Eleverne har nemlig specifikt ønsket, at deres folkeskole giver dem en reel mulighed for selv at bidrage til den grønne omstilling i deres skole, fritid og familieliv.
Skoleelever, lærere, politikere, forskere, skoleledere og andre med forstand på skole og klima deltog i en taskforce, som kom med input til, hvordan folkeskolerne i København kan understøtte den grønne omstilling. De talte om adfærd og vaner og kom med stribevis af input og forslag, som skolerne nu kan sætte i værk. Slut med skåltaler om hockeystave og visioner uden handling. Her er konkrete forslag til, hvordan den enkelte folkeskole kan sætte skub i arbejdet med at give eleverne klimakompetencer og bæredygtige handlemuligheder.
Alle har en opgave
Handleplanen for Grøn Folkeskole skal nu bæres videre af politikere og skoler i fællesskab. Politikerne skal have fokus på at sikre cirkularitet i nye skolebyggerier og renoveringer af ældre skoler, på at gøre det muligt for skolerne at omstille til mere klimavenlige energiformer og på at drive udviklingen videre frem.
Skolerne kan komme godt fra start ved at nedsætte et grønt råd og udpege en lokal facilitator til at drive udviklingen. De kan udarbejde en grøn årsplan med klima i alle fag og inddrage problemer fra virkeligheden i undervisningen. Og de kan øremærke en del af skolens undervisning til klima natur og miljø og tilbyde bæredygtighed som praktik og valgfag. Der er ikke én rigtig måde for 72 skoler, men alle skoler, lærere og elever og politikere i København kommer til at forholde sig til den grønne omstilling.
Ingen skoler er ens - mulighederne er mange
I hverdagen kan skolerne tage fat på at reducere forbruget af el, varme og vand i skolen ved at overvåge energiforbruget og bruge den viden i undervisningen, de kan skabe mulighed for mere genbrug og genanvendelse på skolerne, mere fossilfri transport og tilbyde mere vegetarisk mad til eleverne. De kan etablere dyrehold, skolehaver og grønne skolegårde eller undervise eleverne udendørs. Mulighederne er mange, og skolerne kan tage fat på lige præcis de initiativer, der passer dem bedst.
Vejen til en klimavenlig fremtid starter med håb og handling, og Grøn Folkeskole i København er et vigtigt første skridt, som både giver håb og handling til både børn, unge og voksne.
JAKOB NÆSAGER OG LAURA JOSEFIA FALK
Børne- og ungdomsborgmester i København og Medlem af Ungeråd KBH